Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#15
Zoals gezegd werd er een nieuwe achtervelg aangeschaft van mijn laatste geld. Het potje was al aardig leeg en alles paste in 1 broekzak. Kocht bij peet in Rijswijk een Italiaanse velg deze was de helft goedkoper als een jones velg en werd gewaarschuwd dat het chroomwerk dunner was als de jones velg. De Italianen chromen gelijk op staal en de Engelse versie verkoperd en vernikkelt eerst. Ik was aan het eind van mijn financieel latijn zogezegd en koos voor de spaghetti velg. Noodzakelijk kwaad, achteraf niet moeten doen. Nieuw setje spaken erbij gewoon verzinkte exemplaren,gingen we op huis aan.
Eerst de oude velg maar eens opgemeten zoals de offset, de plaats van de naaf, deze hoeft namelijk niet in het hart te zitten, kan per type verschillen. Kwam nog oude tekeningen tegen in mijn archief, jammer dat de belangrijkste tekening niet meer heb, over spaakpatroon. Overliggende spaak ,onderliggende spaak enz. Eerst van hoeklijn een frame gemaakt waar ik mijn wiel in kon hangen en aan beide zijden een naald gemaakt die ik kon verstellen langs de velg. De oude naaf eruit gehaald en t verroeste spulletje in de hoek gesmeten, naaf weer mooi zwart gespoten en lagers vervangen. Plat op de werkbank de spaken in de naaf en velg gestoken volgens het spaakpatroon wat ik op tekening gemaakt had. Mooier is als je een 2e wiel heb als voorbeeld. De spaken handvast gezet en toen in het rek gehangen. Als je dit al goed doet ben je al een eind. Daarna logisch nadenken en kijken naar de naald langs de velg . Hobbelt de velg van beneden naar boven draai je de tegenovergestelde spaken losser en de overzijde strakker. Moet de velg van links naar rechts dan draai je alle spaken links losser en rechts strakker. Een slag in de velg kwam niet voor omdat de velg op zich al stevig is en als je alles geleidelijk op spant komt dit niet gauw voor in vergelijking met een fietsvelg bijvoorbeeld. Het had mij een hele avond gekost maar had weer een mooie velg die perfect rond liep. De volgende dag een nieuwe band erom heen gelegd en het begon al weer een hele motor te worden.
Uiteindelijk de BSA met 4 man van het bankje getild waar die al die tijd op heb gestaan. Tegenwoordig heb ik een heftafel maar vroeger was ik nog niet zo rijk in de spullen dus ging het op handkracht.
De BSA ging weer voor het eerst daglicht buiten zien, gepolijste carterhelften, nieuwe bochten en uitlaten maakten het geheel af,  ookal moesten er nog dingen afgemonteerd worden en het blokje zijn eerste levenstrap weer geven, kon ik niet wachten om weer te rijden, inrijden sowieso met de nieuwe cil. En kop.
Gauw de eerste foto's gemaakt voor het nageslacht.
Mooi rood is niet lelijk zeg ik maar, de BSA had een hele gedaanteverwisseling gehad en leek net een broertje van mijn maat zijn thunderbolt


Word vervolgd.

gup

Zo werd het al weer een hele BSA zo, moesten nog diverse dingen gebeuren. De orginele tellers werden niet meer gemonteerd, teneerste er was er geen een meer die werkte en waren beschadigd. Dit vroeg om een mega investering en werd op de lange baan geschoven. Heb al die tijd zonder tellers gereden, je heb ze niet echt nodig als je altijd met verkeer meerijd. Sinds vorig jaar er weer tellers erop, jawel neppers fake dus, mij een zorg. Ben niet bereid om zoveel te betalen voor de naam smith's. Er staat alweer 3500km op dus zijn lekker aan het toeren. Zo moest er nog een accubak gemaakt worden, dit gedaan van rvs, kon op mijn werk plaat zetten en lassen dus dat was het probleem niet. Thuis weer eindeloos gepolijst op mijn zelf gemaakte polijstmachine van een ventilator motor, het leek wel een spiegel waar je je tanden in kon poetsen. Daar weer de org. Sticker op geplakt van de lightning (die met de 2 vlaggen ) en het plaatje was af.
Met koperpoets  hou ik t bij en glimt nog steeds na al die jaren. Zo had ik ook perfecte kopieën gemaakt van de spatbord beugels van rvs en gepolijst.
Op de zwarte olietank die nu in het zicht zat, ook het wapenstickertje geplakt van BSA, heb de zijkappen weggelaten
Deze waren van staal en verchroomd maar vond ze niet mooi staan.
Het gereedschap bakje dat eronder zat ook weggelaten, hiervoor in de plaats werd een oude lederen munitie tas van het leger onder het zadelgehangen , aan het  knipperlicht bevestigingsoog.
Hierin wat gereedschap en kleine onderdeeltjes voor nood in mee, zoals nippels voor de kabels. Onderweg wel eens gebroken gaskabels gehad of koppelingskabel en altijd nog kunnen maken zodat we weer thuis kwamen.
Kwam na een paar trappen al tot leven en begon de afstelling procedure, ontsteking, carburateurs enz. Dit ging allemaal voorspoedig en konden we zo langzaam aan de boel een beetje inrijden. Geweldig gevoel als je weer voor het eerst op pad bent.
Hier nog een foto van dat ie net klaar was, inmiddels weer een jaar of 28 geleden.

Wordt vervolgd

gup

Na het inrijden ging het steeds soepeler, olie in de tank bleef lekker op peil. Dat kon eigenlijk bijna niet anders want alles wat olie kon verbruiken was gereviseerd. Er werd weer driftig met mijn maatje die een thunderbolt had in dezelfde kleur, rondgereden. We toerden aardig wat af samen. Ik met mijn vriendin achterop en gingen aardig wat beurzen en treffend af. Jammer dat ik toen nooit meer een km teller erop had gezet want de werkelijke km stand zou nu echt gokken zijn. Kort na de revisie kreeg ik nog wel een eigenaardigheidje waardoor de kop er nog 2x af ging. Onder het rijden verscheen er een olielekkage over de koelrib van de kop richting het bougie gat, aan de linkerzijde. In het begin denk je van hoe komt het daar, kleppendeksel is dan gelijk verdachte?.
Kon het eigenlijk niet goed lokaliseren, leek vanuit de windtunnel te komen tussen de 2 uitlaatbochten zeg maar. Daar kon eigenlijk geen olie komen dus werd steeds naar kleppendeksel gekeken. Uiteindelijk met een zaklampje en spiegeltjes zoeken in dat gebied, de rijwind zorgde alleen voor transport van de olie over de koelrib waardoor het er aan de zijkant uit kwam. Scheurtje in de kop misschien. Zaakje gedemonteerd en niks kunnen vinden, terug erop en na een tijdje begon het weer. Zooitje er weer af , het leek vanuit het boutgat te komen. Heb de kop vlak op de werkbank gelecht en met een felle lamp in de tunnel geschenen ( tussen de twee uitlaatkanalen ). Toen ik in het boutgat keek zag ik een klein puntje van licht, toen begon het te dagen. Na verloop van tijd komt er olie in het boutgat terecht, hier zit wel een ring onder de Kopbout maar houd geen olie tegen. De rijwind door de tunnel zoog in principe gewoon de olie aan naar buiten toe. Van buiten vandaan dicht zien te maken was geen beginnen aan tussen de koelribben. Het betrof de linkse kopbout voorraan onder klepdeksel. Heb hier tenslotte een koperenpakkingring onder de sluitring van de bout gelegd en gewoon weer alles met momentsleutel vastgezet.
Deze truuk  heeft gewerkt en het verschijnsel heeft zich niet meer voorgedaan. Althans tot enkele weken geleden, zag ik weer een sliertje olie komen vanuit de bekende plek, lekje valt mee en doe er voorlopig nog niks mee. Het eerste verschijnsel was ook wel 25 jaar geleden, dus de truuk hield het toch lang vol. Deze winter gaat de kop en cilinder eraf voor controle, ik zie weer wat olieverbruik verschijnen.
Zolangzamerhand zullen de zuigerveren wel aan de beurt zijn of klepgeleiders, gezien de km die hij alweer achter de rug heeft.
Zo kreeg ik nog wel een paar eigenaardigheden te verwerken , maar daar later nog meer over. Paar foto's van de nu weer verschijnende lekkage, en foto van de tweeling.

Wordt vervolgd

Thunderbolt

Citaat van: gup op 20 juli 2021, 22:10:50
Enigste wat je in de gaten moet houden is dat de plus op de massa zit(frame) wat op de meeste oldtimers van die tijd zit. Geloof dat ze dat deden om corrosie op de massa punten zoveel mogelijk te voorkomen ( storingen).

Dat vroeg ik me ook af wat de reden daar nou achter is...

Leuk hoor om te lezen dit  "journaal" van je Lightning.

gup

#19
Zo hebben we veel km's gemaakt, had niks meer te sleutelen op enkele perikelen na. Die ik beschreven heb in de topic anekdotes.
Liep op den duur een a10 golden flash 1951 tegen het lijf. Een plunjer nog. Ooit geïmporteerd vanuit het oude Joegoslavië. Dit verhaal zal ik nog uit de doeken doen in mijn andere topic in de a10 sectie. Heel de motor uit elkaar gehaald en begonnen met revisie en opknappen. Toen kochten we een huis aan een dijk met de mogelijkheid om een garage te bouwen. Met de verhuizing belande heel de a10 in kratjes in het vet in de kelder van ons nieuwe huis. Was uit 1910 en nooit in verbouwd, zat zelfs geen douche in , alleen toilet. Die in winter nog zelfs wou bevriezen. Dus er kwamen 5 lange jaren van verbouwing aan terwijl we erin woonden. Er stond wel een schuurtje, eigenlijk een soort stalletje. Daar kon de BSA keurig droog in staan en werd er stukken minder op gereden. Behalve in het weekend, dan gingen we met een maatje ook op de BSA de hort op.
Gelukkig heb ik na de totale revisie geen grote gebeurtenissen gehad, was altijd starten en lopen en weg ermee. Had er trouwens bijna geen ruimte voor om wat fatsoenlijk te sleutelen.
Ondertussen had mijn maat zijn thunderbolt verkocht ( die is gek) en kocht een Harley Davidson wla uit 1942, daar was die helemaal gek van. Later nog een zijspan eraan gezet en daar ben ik later mee naar gemeentehuis gereden om te trouwen. Toen we getrouwd weer buiten stonden konden we weer sleutelen aan de voetkoppeling die had kuren , ik kwam niet meer weg. Het bruidspaartje na ons kwam alweer aan en die fotograaf had van ons nog een foto gemaakt dat we stonden de sleutelen in ons trouwpakkie. Die foto heb ik later nog van hem gehad,wist hier niks van. Uiteindelijk toch weggekomen en mijn maat op mijn lighting erachter aan.
Ondertussen begonnen ook de eierstokken op te spelen en kwamen er 2 kinders, was gelukkig al uit verbouwd. Ooit het zijspan overgenomen wat aan de Harley zat om later aan de a10 te zetten. Staat inmiddels al weer jaren op de garagezolder. Ook nog het Citroen virus te pakken gekregen na aanschaf van een cx, heerlijk die hydrolieke vering, daarna ook nog een Citroen ami 8 uit 1974 bij gekocht. Dus de BSA werd nog maar eens een enkele keren gebruikt per jaar omdat we meestal nu met zijn vieren de pad op gingen en dat past niet op een BSA. We zijn nu alweer aardig wat jaartjes verder en iedereen gaat nu een beetje zijn eigen weg zodat pa weer tijd heb voor zijn BSA.
Zo belanden we weer in een andere periode,

Word vervolgd

gup

#20
Zo zijn we beland tot een paar jaar geleden. De BSA stond vaak in een hoekje van de garage onder een dikke deken, er werd niet meer regelmatig op gereden. Wel werd ie regelmatig even rondgetrapt zonder te starten, de olie uit de tank zakte aardig het blok in na verloop van tijd. Ik vond dat niet erg, bleef ie lekker vet. Er was in de buurt hier een tentoonstelling van klassieke motoren, en werd gevraagd de BSA daar een dagje te stallen. De BSA werd weer tot leven gewekt na olieverversen en een poetsbeurt. Na daarheen gereden te zijn begon het weer te kriebelen. De BSA had wel wat te lijden gehad van al die km's die ik gemaakt had. Vooral veel steenslag schade.enz.
Na verloop van tijd in het voorjaar werd aanvang genomen om hem weer te spuiten, dit was hard nodig. Spatborden, tank, verschillende beugels etc werden weer mooi gemaakt. Op het frame na, dan moest t blok eruit en werd de ingreep te groot. Ik wilde nog die zomer er weer op stappen. Het frame werd uitgesteld tot een volgende keer, de achterbrug lagers moest ook vervangen worden en dan moet het blok eruit om de swingarm eruit te krijgen . Ook technisch gezien moest er ook maar wat vervangen worden, wat ook aardig versleten was.
Zo kwamen er nieuwe :
Carburateurs ivm gasschuif slijtage
Voorvorkpoten met nieuwe bussen en oliekeering houders
Toerenteller/ km teller met de nodige kabels, gashandel, etc
Primaire spanner en rubber kussens in de koppeling en diverse kop.platen, alles werd weer nagekeken en afgesteld.
Cilinder weer geverfd en carterdeksels weer gepolijst, de roestige achtervelg werd een beetje gecamoufleerd met zilververf
in afwachting van een nieuwe chromen velg. Dit is inmiddels alweer 3 jaar geleden en ziet er nu weer een beetje anders uit. Beetje omgebouwd naar caferacerlook, wat aardig gelukt is moet ik zeggen.

Word vervolgd

gup

#21
Zo in deze toestand gereden te hebben, en een beetje geïnteresseerd zijn in caferacers , zeker de look. Begon t toch te trekken naar verandering. Gauw nog voor de brexit caferacerzadel bestelt in Engeland bij Burton bike. Werd al binnen een week geleverd. De frontbeugel bij de tank paste wel. Alleen de bevestiging bouten aan achterkant zitten meer naar voren.( dat wist ik van te voren al, had al gelezen op internet) zadels zijn gemaakt voor clubman frame. Verlengstukken gemaakt van alu hoeklijn 25mm en is een stevige oplossing. Het zit er al weer een jaartje op zonder mankementen. Zie foto.
Een maguro racestuurtje opgedaan en gemonteerd, maakt je draaicirkel wel kleiner omdat je met manoeuvreren met scherpe draaien met je polsen tegen de tank komt. Hier heb je met rijden geen last van.
De zit is precies goed tesamen met t zadel ,deze is een fractie dunner als het origineel. Iets lager dus.
Een paar upswept uitlaten met extra db killers erin om het behoorlijk te houden, nog extra staalwol om de killers bevestigd met ijzerdraad om het scherpe er nog af te halen, zie foto.
De passagiers voetsteunen verwijderd want dit past niet meer ivm met de uitlaten. Het is nu ook een één persoons bike geworden. Aan deze bevestiging punten de beugels van de uitlaten vastgemaakt.
Was bang dat de ruimte voor de kickstarter problemen zou geven maar dat viel mee, heb nu meer ruimte over als met mijn deegrol uitlaten. Heb de remhevel naar boven gezet omdat het met de uitlaat niet ging, gelijk maar een nieuwe remstang gemaakt met nieuw gaffeltje m6. ( sorry mannen metrisch).
Een paar flinke uitlaat vinnen gescoord bij Jv, heb geen balanspijp tussen de bochten maar een rvs strip. Toen al zelf gemaakt. Deze past niet meer ivm de grootte van de vinnen, dit kon ik net oplossen tussen de vinnen door met een pijpje van 15 mm en een langere bout erin. Dit pijpje moet nog van rvs gemaakt worden maar de voorraad was op. Dan maar ff cv pijpje ertussen.
Zo zijn er nog wel meerdere aanpassingen gedaan, daar over een volgende keer. Al met al is het wel een leuk plaatje geworden zo en bevalt me wel.

Wordt vervolgd

TinusWDB40 Stoffel

Hij is mooi zo.Alleen dat kaasmes op het voorspatbord daar ben ik niet weg van.
Green Laner BSA

gup

Er verscheen al een enkele tijd wat olielekkage uit de linkervoorpoot. Tijd geleden de voorvorkpoten en oliekeerring houders vervangen, het oude chroom was niet best meer en was beschadigd al vanaf het begin. Al eens eerder 2 pogingen gedaan jaren geleden om te vervangen maar kreeg exemplaren in handen die er keurig uit zagen maar niet wilde passen op de zo fijne schroefdraad op de onderpoot. Dit waren houders waar draad in gesneden was en naderhand verchroomd, het chroom dikt de schroefdraad op en ging niet goed op de onderpoot, zo van als ik doordraait met kracht gaat de draad eraan. Dit is toch al een hele fijne draad waar je voorzichtig mee moet wezen want het kost je een onderpoot. Dus sprong een gat in de lucht toen ik ze binnen kreeg en zag dat de draad naderhand was gesneden na het chromen. Gelijk nieuwe oliekeerringen en o- ringen bijbesteld voor in de houders. Na demontage met mijn eigen gemaakte gereedschap om de houders los te draaien zonder te beschadigen. (Zie foto) en de o ring te vergelijken met 1 vanuit een oude houder zag ik toch verschil in diameter, dikte was goed. De oude ging krapper om het randje van de onderpoot als de nieuwe, daar kwam uiteindelijk de lekkage vandaan. Het verschil is moeilijk te meten want ja hoe meet je zoiets, maar zo op zicht als je ze op elkaar ligt zag al wat verschil. Gewoon besteld onder goed onderdeelnr maar dan toch weer afwijkend van org. Heb dit al vaker meegemaakt en dat maakt het sleutelen aan zo'n oud ding niet meer leuk. Goede reproducties zijn zeldzaam denk ik. Afijn de boel vervangen voor de oude o ring die nog goed was gelukkig en is al weer enige tijd dicht, dus operatie geslaagd. Met het vervangen van de vork was ik eens nieuwsgierig hoe dat de zwarte kunstof bus tussen de bronzen bussen nu eigenlijk hoort te zitten. Vond hier wat over op het uk bsa forum, daar gaf een oud tekeningetje aan dat de open (wijde) kant van de bus aan de bovenzijde hoort te zitten . En dus de nauwe passende kant aan de onderkant van de vork hoort te zitten.
Het gereedschap kun je ook kopen geloof ik maar heb ik zelf gemaakt van wat in elkaar gelaste hoeklijntjes. Stukje draadstang m8 in de kolomboor machine gezet bij gebrek aan draaibank en met een vijl een keurige ronde punt er aan gemaakt die in de houders passen zonder het chroom te beschadigen. Met de dopmoeren zet ik het op spanning en borg het naderhand met onderliggende moeren. Op deze manier kun je er aardig kracht op zetten zonder de boel te verzieken.
O ja, vergeet niet de grote ringen terug te zetten die in de oliekeeringhouders zitten om de veer te ondersteunen, zodat je oliekeering niet kapot gaat .

Word vervolgd

gup

Hier nog een doorsnee tekening van de vork, hoe dat de kunstof bus hoort te zitten.

Gr alex

gup

#25
Aangezien ik jaren zonder tellers gereden had, werd het tijd na de opknapbeurt weer eens tellers aan te schaffen. Ik ging voor de replica's. Gelijk nieuwe rubberen tellerhouders erbij want mijn oude waren compleet uitgedroogd en gescheurd. De org tellers daar is niks meer aan te redden.
Toen ik alles binnen had bleken de replica's hoger te zijn en de chromen rand iets kleiner in dia te zijn. Als je dit monteerde zo, stak de chromen rand boven de rubbers uit en dat ziet er niet uit. Dus het werd tijd voor een experiment met eerst een oude houder te nemen en die passend te maken voor de nieuwe teller. Voordat ik een nieuwe te grazen neemt. Omdat de teller hoger is dan org. Heb ik de bodem van de houder eruit gezaagd met een decoupeerzaag met ijzerblad erin. Zoals je ziet op de foto zit er ijzer in het rubber verwerkt. Een bovenfrees met metaalfrees werkt ook maar maakt meer rotzooi. De dia daarvan is ongeveer de montagegaten van de houder die je op alu tellerplaat (bracket) monteerd. Omdat de dia van de chromen rand kleiner is zit de teller te los in het rubber. Heb dit opgelost om met epdm kit.( wordt gebruikt voor dakbedekking naden te kitten en bevestigen ) de rand waar de teller inkomt deels vol te kitten , op te vullen als het ware. Echt 2 dagen drogen is nodig. Nu past de teller perfect in de houder en klemt om de teller. Bij het monteren van de teller op de plaat kun je er voor kiezen een beetje kit ertussen te doen dan zit het rubber definitief op de plaat vast, ik heb dit niet gedaan. Bij mij zitten de rubbers eigenlijk gewoon los om de teller en klemt dat ze blijven zitten. Aan de onderkant van de teller zitten 2 m5 tapeindjes. Heb hier een koppelstuk van m5 voor gebruikt. Je heb ze ook in ronde bussen maar ik had zeskantige, die maakt je gewoon rond in draaibank of kolomboormachine met een vijl bv. Koppelstuk draai je op de teller en daarover heen stukje rubber slang. Had een standaard maat die goed paste. De buiten dia van de slang is de dia van het gat in de tellerplaat, en inw. De maat van het koppelstuk natuurlijk. Dit om zoveel mogelijk trillingvrij de teller te krijgen. Dit allemaal steek je in de tellerplaat en aan de onderkant v d plaat een rubberen ring met sluitring daarover en een boutje met veerring er in vast gedraaid. En voila je heb zo een aardig trillingvrij constructie, daarbij nog een rubberen ring onder en boven de tellerplaat waar je met 2 bouten de tellerplaat vast zet op de schetsplan van de vork. Niet te hard aan draaien, bij mij kun je het een beetje bewegen dat mag best, en houd nog beter de trilling tegen want dat kan een BSA goed.
Had hier een hele foto reportage van gemaakt tijd geleden maar die is verloren gegaan, daarom heb ik het op de tekeningen geprobeerd duidelijk te maken.
Het resultaat is dat er weer keurige tellers in zitten alleen er staat geen smith's op. Maar heeft toch org. Uiterlijk.

gup

#26
Hier nog een foto van het resultaat, hier kun je ook zien dat ik nog rubberen ringen onder de bouten heb zitten waar  de tellerplaat mee vast zit. Onder de tellerplaat zitten ook nog rubberen ringen. Om het verhaal nog af te maken, toen ik de BSA in 1987 kocht zaten er aan de tellerplaat deze 2 verchroomde beugels, lijkt mij origineel. Als je deze gebruikt dan zakt de hele tellerplaat tot vlak boven je koplamp, en is juist moeilijker om je kabels erin te krijgen. De lichtschakelaar is wel goed bereikbaar. Heb dit niet meer gedaan, heb de tellerplaat rechtstreeks op de schetsplaat van de vork gebout. Lijkt mij ook dat je de beugels andersom kunt monteren dan komt de tellerplaat nog hoger. Kan dit niet terug vinden in mijn onderdeel boeken. Kan ze ook niet terug vinden op foto's.
Heeft iemand hier info over de beugels?

gup

Omdat ik geen zijkappen meer heb, dus ook geen gereedschap bakje , vervoer ik mijn benodigd gereedschap in een origineel lederen munitie tasje.
Mijn reserve bougies heb ik in een chromen opberg doos aan mijn frame gebout zitten. Was een accessoire voor een Harley davidson geloof ik.
Zitten ze lekker beschermd en blijven ze netjes. Zelf ook nog een rvs beugel gemaakt voor een olietemperatuur meter. Deze zit naast de bobines en is tussen de benen door af te lezen. De voeler zit voorlopig nog aan de retourleiding geklemd maar bij het schoonwassen van de olietank ( vd winter) boor ik aan de bovenkant een gat erin met doorvoer tule om de voeler in de olie te laten zakken.
Voor exacte meting, word nu beïnvloed door de rijwind.

Thunderbolt

Netjes dat gereedschapsbuideltje! Ik zat te denken aan een toolrol aan de voorkant, toch wel handig om wat spullen mee te hebben.

gup

#29
Hier het vermelden waard denk ik, het wordt druk in de garage. De a65 heeft een jonger broertje gekregen en slapen gebroederlijk naast elkaar.
We noemen hem royal enfield interceptor mk2