Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#150
De cilinderkop is al weer toe aan een algehele revisie na 30 jaar. De A65 staat er om bekend dat het oliezuipers zijn door de klepgeleiders , in mijn geval klopte dat ook. Niet gek na zoveel km's.
De kop heeft voor mij al een zwaar leven gehad, meerdere malen gevlakt , zover dat de compressie de spuigaten uit liep en dat ik toentertijd zelf een dikke koppakking gemaakt had van massieve koperen plaat 2 mm dik.
Daarbij was de kop altijd flink aangedraaid omdat ze zeker met een lekke kop zaten te tobben, de boutvlakken van de voorste twee waren gewoon misvormd.
Nu heb ik de mogelijkheid om gebruik te maken van een freesbank (overbuurman) en heb gelijk de kans gepakt want dit was al tijden een doorn in het oog.
Gelijk een paar helicoils gezet voor het kleppendeksel want die draden waren ook niet meer fris.
De kop ziet er nu weer fris uit en kan weg voor nieuwe geleiders en kleppen.
Heb er een flintertje van de boutvlakken afgefreesd om het vlak te krijgen, om het gemis op te vangen gebruik ik straks een dikke onderleg ring.


gup

#151
Hier nog een paar foto's van voor en na de bewerking.

Rien

#152
Interessant klusje. Sowieso wordt er geadviseerd om heel dikke sluitringen onder de kopbouten te leggen, iets van 2.5mm en kopervet ertussen.

Misschien als reserve:   

Bsa a65
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2128994120?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
groet Rien

gup

Te koop: een oil feed voor een BSA A10 A7 gemaakt door Webco. Origineel uit de jaren '60 nog in de originele verpakking. Exact gelijk aan die van Taylor Dow. Zeldzaam.

Krijg de link niet geplaatst, wat voor jou rien?
De ringen onder mijn kopbouten waren niet zo dik, heb nu dikke jongens al gereed liggen.

Rien

Ad heb ik gezien Alex. Mijn 'brilletje' voldoet nog goed en iedere keer als ik de rocker box open heb zie ik altijd veel olie rondom de tuimelaars.
groet Rien

gup

Kwam toevallig wat oude foto's tegen van vroeger en hoe dat de A65 eruit zag toen ik hem kocht.
Kijk m zitten , 17 jaar oud ,nog geen rijbewijs en toen al gek van de BSA!

En sleutelen maar...........

gup

Omdat t toch kl*** weer is, maar eens in de cave gedoken om een afgebroken boutje proberen eruit te halen. Van de toerenteller aansluiting in het buitendeksel. Dit boutje was al voor mijn tijd afgebroken en ik deed t altijd met 1 boutje.
Gaatje van 3 mm geboord in het hart van het boutje en met een linkse trekker eruit gekregen.
Had wel voor het eruit proberen te draaien het deksel even wat warm gestookt. Mijn ervaring is dat het dan wat makkelijker gaat.
Omdat de boel toch uit elkaar ligt doe je het wat makkelijker............ 😎

gup

#157
Waar laat je dan een  8) oliedrukmeter op t stuur. Aangezien dat t een racestuur is , is er niet veel giga plek over. En omdat t maar geen zomer wil worden dan maar op n regenachtige avond de mancave maar bevolken.
Beetje puzzelen waar en hoe? Sommige opties waren niet goed ivm de route van de olieleiding. Lengte was ook nog beperkt.
Stuk rvs strip gemaakt met wat zagen en vijlen en boren en we zijn er weer
Tenslotte over de polijst borstel gehaald om t n fraai uiterlijk te geven, aan de achterzijde van de meter zaten 2 M3 schroefjes voor een bevestiging. Voorzichtig nog getest op luchtdruk en hij werkt.


En straks......... blijven turen op de meter????  ;D

gup

#158
Zat toevallig in oude fotoboeken te kijken en kwam ik een byzondere foto tegen, de bsa was net klaar na de eerste restauratie. Begin jaren 90.
Ooit een A65 gezien met de primaire kant aan de rechterzijde evenals de accu bak  8)

Unieke foto dus.........

Gr gup

gup

#159
Ook wel eens zitten trutten om een veer ergens aan te krijgen? Zo erg dat ie eraf schiet en door t schuurtje schiet, dat je bijna een bouwhelm en veiligheidsbril op moet doen?
Er zijn vele trucjes voor om een veer gespannen ergens achter te haken, zijn zelfs wel filmpjes op t net hierover te vinden.
Dit is mijn trucje wat ik altijd gebruik, in dit geval voor de zijstandaard.
Maak n lusje van staaldraad en haak m achter je veer, neem een stukje hout en gebruik deze als hefboom als je m achter de bok haakt. Als de veer erop zit knipje de draad zo kort mogelijk af achter de pin waar die op hoort.en trek je de draad ervan tussen.

Hierbij een paar foto's.

gup

#160
Ik had hier wel eens verteld dat ik een nieuwe velg spaken zou uitbesteden, maar t bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus gaan we t weer zelf doen.
Het is me 30 jaar geleden ook gelukt dus we gaan er weer voor.
Een jones velg met rvs spaken op de kop getikt , dus staan we gesteld. Alhoewel, had er vroeger een mooi rekje voor gemaakt om het wiel erin te hangen, maar dat heeft zolang rond geslingerd dat t uiteindelijk bij de lorrenboer terecht kwam. Dus dan eerst maar eens een nieuwe maken. Had nog een voorraadje hoeklijn dus dat komt wel goed.
Heb t alleen flink gehecht zodat ik de hoeklijnen later weer ergens anders voor kan gebruiken.
Heb t nu zo gemaakt dat je hem in de bankschroef kunt zetten. Met een paar aanwijzers aan de zijkant die verstelbaar zijn (profielklemmen).
Heb ook geprobeerd om de magnetische Meetklok te gebruiken en dat gaat ook lukken , althans voor de fine tuning.
Om de velg gecentreerd te houden heb ik weerszijden een stukje 1" slang over de as geschoven.
Voordat je de boel demonteerd, neem overal de maten van. Heb een hoeklijn over de naaf gelegd en meet t verschil op de zijkant van de velg. In mijn geval 15mm. Kwam nog oude geschriften tegen van ondergetekende 30 jaar geleden en die 15 mm kon ik nog terugvinden. (Driveside)
Heb de kale velg zonder band weer even in de achterbrug gehangen en daar ook weer wat maten vanaf een vast punt van het frame genomen. Denk niet dat ik nodig heb ,maar toch.
Om de boel uit elkaar  te halen gaat t gebruik van een betonschaar t snelst, ik wou t toch maar op de nette manier doen, wie weet kun je de spaken later nog wel eens gebruiken of iemand mee helpen. Dus eerst maar alle nippels in de kruipolie gespoten want er zaten er een paar aardig vast.

Het spaakpatroon is eigenlijk een eenvoudig kruisverband, teken zoveel mogelijk op met tekst erbij overliggende spaak/onderliggende spaak enz.
Tegenwoordig is het makkelijker, je maakt er bundels foto's van, zou dat je later terug kunt zoeken. ( leve de vooruitgang) 8)
Gaande weg zullen er nog wel verbeteringen aan t rekje komen denk ik, maar dat komt vanzelf.

Eerst maar eens demonteren en de naaf een spuitbeurt geven en eventueel de lagers vervangen als t nodig is............


TinusWDB40 Stoffel

Dankbaar werk zo'n wiel zelf spaken.
Green Laner BSA

gup

Das waar Tinus, zolang de onderdelen maar van goede kwaliteit zijn, correct onderdeel nummer wil niet zeggen dat alles klopt  :(

De naaf 2 keer in de afbijt gezet, de  oude 2 componenten lak had er ondanks zijn leeftijd toch moeite om eraf te komen. De laatste beetjes met de roterende staalborstel te lijf en hij is weer keurig kaal.

Uiteindelijk 3 oude spaken te lijf gegaan met de slijptol, de rest kwam er keurig uit. Deze gaan toch weer in het hoekje : bewaar.

Rien

Alex, ik zie dat de klinknagels nog in de naaf zitten. Was bij mij ook zo, waren zelfs nog een beetje gelast. Toch losgekomen. Daarna de binnenbus aan de buitenschaal laten lassen. Zie bijgaande foto's.
groet Rien

gup

Ik heb de constructie nog niet nader bekeken maar zoals ik je begrijp zit er een bus door de naaf die vastgeklonken is en waar de lagers inzitten.
Nu ik zover ben doe ik gelijk maar de lagers vervangen denk ik, dus kan ik het eens nader bekijken.
Nu ga ik ervan uit dat dit je naaf van de A10 is, want zie het systeem Van de km aandrijving niet zitten, maar de constructie is bijna hetzelfde.

Heb t idee dat het wel snor zit met de naaf, maar bij jou is het zo ook opgelost.

Iedergeval bedankt voor je info,  gr alex