Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#150
De cilinderkop is al weer toe aan een algehele revisie na 30 jaar. De A65 staat er om bekend dat het oliezuipers zijn door de klepgeleiders , in mijn geval klopte dat ook. Niet gek na zoveel km's.
De kop heeft voor mij al een zwaar leven gehad, meerdere malen gevlakt , zover dat de compressie de spuigaten uit liep en dat ik toentertijd zelf een dikke koppakking gemaakt had van massieve koperen plaat 2 mm dik.
Daarbij was de kop altijd flink aangedraaid omdat ze zeker met een lekke kop zaten te tobben, de boutvlakken van de voorste twee waren gewoon misvormd.
Nu heb ik de mogelijkheid om gebruik te maken van een freesbank (overbuurman) en heb gelijk de kans gepakt want dit was al tijden een doorn in het oog.
Gelijk een paar helicoils gezet voor het kleppendeksel want die draden waren ook niet meer fris.
De kop ziet er nu weer fris uit en kan weg voor nieuwe geleiders en kleppen.
Heb er een flintertje van de boutvlakken afgefreesd om het vlak te krijgen, om het gemis op te vangen gebruik ik straks een dikke onderleg ring.


gup

#151
Hier nog een paar foto's van voor en na de bewerking.

Rien

#152
Interessant klusje. Sowieso wordt er geadviseerd om heel dikke sluitringen onder de kopbouten te leggen, iets van 2.5mm en kopervet ertussen.

Misschien als reserve:   

Bsa a65
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2128994120?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
groet Rien

gup

Te koop: een oil feed voor een BSA A10 A7 gemaakt door Webco. Origineel uit de jaren '60 nog in de originele verpakking. Exact gelijk aan die van Taylor Dow. Zeldzaam.

Krijg de link niet geplaatst, wat voor jou rien?
De ringen onder mijn kopbouten waren niet zo dik, heb nu dikke jongens al gereed liggen.

Rien

Ad heb ik gezien Alex. Mijn 'brilletje' voldoet nog goed en iedere keer als ik de rocker box open heb zie ik altijd veel olie rondom de tuimelaars.
groet Rien

gup

Kwam toevallig wat oude foto's tegen van vroeger en hoe dat de A65 eruit zag toen ik hem kocht.
Kijk m zitten , 17 jaar oud ,nog geen rijbewijs en toen al gek van de BSA!

En sleutelen maar...........

gup

Omdat t toch kl*** weer is, maar eens in de cave gedoken om een afgebroken boutje proberen eruit te halen. Van de toerenteller aansluiting in het buitendeksel. Dit boutje was al voor mijn tijd afgebroken en ik deed t altijd met 1 boutje.
Gaatje van 3 mm geboord in het hart van het boutje en met een linkse trekker eruit gekregen.
Had wel voor het eruit proberen te draaien het deksel even wat warm gestookt. Mijn ervaring is dat het dan wat makkelijker gaat.
Omdat de boel toch uit elkaar ligt doe je het wat makkelijker............ 😎

gup

#157
Waar laat je dan een  8) oliedrukmeter op t stuur. Aangezien dat t een racestuur is , is er niet veel giga plek over. En omdat t maar geen zomer wil worden dan maar op n regenachtige avond de mancave maar bevolken.
Beetje puzzelen waar en hoe? Sommige opties waren niet goed ivm de route van de olieleiding. Lengte was ook nog beperkt.
Stuk rvs strip gemaakt met wat zagen en vijlen en boren en we zijn er weer
Tenslotte over de polijst borstel gehaald om t n fraai uiterlijk te geven, aan de achterzijde van de meter zaten 2 M3 schroefjes voor een bevestiging. Voorzichtig nog getest op luchtdruk en hij werkt.


En straks......... blijven turen op de meter????  ;D

gup

#158
Zat toevallig in oude fotoboeken te kijken en kwam ik een byzondere foto tegen, de bsa was net klaar na de eerste restauratie. Begin jaren 90.
Ooit een A65 gezien met de primaire kant aan de rechterzijde evenals de accu bak  8)

Unieke foto dus.........

Gr gup