Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

Heb toch maar besloten dat ik de TLS naaf zwart spuit. Origineel is die zilverkleurig. Ik vind zwart in combinatie met een chromen velg en gepolijste alu rand van de rem ankerplaat mooier. Aan de linkse zijde had ik al een nieuw chromen deksel zitten dus dat steekt mooi af vind ik.

Heb al eens een zwarte TLS naaf gezien die op een omgebouwde vork zat van een A10 en vond het mooier als een zilveren naaf. En aangezien dat ik geen originaliteits freak ben en de BSA graag een persoonlijke touch geef en er geen prijs mee hoef te winnen , wordt die zwart. 8)  8)

Zie foto's

gup

#181
Hierbij nog een foto van 2 verschillende assen van t voorwiel.
Het gebied van de lagers is het zelfde, de totale lengte en de centreering (inkepingen) van de tapeinden of bouten zijn anders.

Zelfs de draad waarmee de ankerplaat vast zit op de as , kan per bouwjaar verschillen.

Om het allemaal makkelijk te maken  >:(

(Links is de korte as)

gup

#182
Hierbij nog wat foto's tussen de verschillen van een vroeg A50/65 wiel en een later type. De eerste types hadden een velg van 18" erin, zowel voor als achter.
Deze hadden ook een 8" volle naaf met alleen rechte spaken. De latere naaf op de foto is die met een flens aan de remankerplaat zijde. Deze is ook 8" volle naaf. Maar dan met 1 zijde haakse spaken, 20 stuks. Andere zijde 20 rechte spaken. De velgen veranderen van 18" naar 19" wm2.
Er bestaan ook 7" volle naven met bijbehorende twin leading shoe maar zijn niet toegepast op de A65 modellen. Bij mijn weten alleen op de 1 cilinder modellen.
De 8" twin leading shoe werd vanaf 1968 toegepast op de A65 modellen, en bij Triumph natuurlijk.

gup

#183
Ik kom nog even terug op de verschillende assen van het voorwiel die gebruikt zijn. Hier maatvoering van de 3 assen die gebruikt zijn in de A65 modellen, gevonden in de triumph sectie, die gebruikte dezelfde. Makkelijk zodat je t goede onderdeelnr kunt vinden, want t staat er natuurlijk niet op.

gup

Het viel even tegen om de goede velg te krijgen 37-1230 heb je hier voor nodig maar kreeg n velg  AJS/Matchless  nr 02-4249 gestuurd. Hier pasten de spaaknippels al niet in en t spaakpatroon is anders. Je kunt dit zien in de CWC lijst (foto).
Terwijl je dit nr toch terug vind in de velgen die aangeboden worden voor de 8" TLS flange hub wielen. Dit alles is opgelost en zelf maar in de UK besteld. 3 dagen geleverd lekker vlot. De Spaakset die ik er voor had was wel goed , 20 rechte en 20 haakse. Spaaknippels van .300" = 7,60 mm.

gup

#185
Ondanks dat ik na 30 jaar ongeveer het voorwiel eens aan wilde passen hoe dat het hoort, had het oude wiel volledig gewerkt. De vorige eigenaar had hier een vroeg A65 wiel ingezet 18" met 8" full widt hub. In combinatie met een 8" TLS remankerplaat. Hierbij was de vooras iets aangepast om te passen in de vork.
Het stoorde mij altijd dat er aardig veel ruimte tussen de band en het spatbord zat. Dat betekende wel dat ik op nul moest beginnen. Ik had alleen wat foto's van deze velgen via het net of uit de boeken.
Dat resulteerde erin dat ik de gereviseerde naaf in de vork heb gehangen en het hart van de naaf uit heb gezet. Heb dit even op een tekening gezet die ik hier plaats voor de info, voor de liefhebbers.
Dit om de offset van de velg te noteren want niet elke velg zit in het hart van de naaf. Zo ook bij deze niet. Ik kwam uit op de zijkant van de 3e koelrib.
Ik ben begonnen met de naaf op balkjes te leggen ivm het uitsteken van de as. Het hart van de velg kun je nu uit de werkbank meten. Wat afgetekend was op de tape .Leg de velg ook op de balkjes en meet de hoogte van het ventielgat, wat tevens het hart van de velg is. En vul deze met stukjes hout van de goede dikte op.
Dan heb je een goed begin om de spaken in te steken.

gup

#186
Als het wiel op de goede hoogte ligt kun je de velg oriënteren ofdat hij op de goede zijde ligt. Steek de haakse spaken als eerst, daarna de rechte. Anders krijg je de haakse niet ingestoken want dan zitten de rechte in de weg.
In de naaf zie je hoe dat je de haakse moet insteken. In de naaf zitten diepe en ondiepe soevereinen, waar de kop van de spaak inpast.in de diepe past de kop van de spaak. Had wat foto's bij de hand voor t spaakpatroon. Na het handvast zetten van de spaken komt er al wat stevigheid in te zitten zodat ik hem in het rek kon hangen. Eerst heb ik ervoor gezorgd dat ik wiel vlak kreeg om de goede offset te krijgen, het ei beweging als je hem ronddraait komt later. Met t eerste stelwerk kun je wel rekening houden ofdat het wiel naar beneden moet of naar boven op n bepaald moment. Ik had m al aardig in de buurt en heb t wiel weer in de vork gehangen. Bleek dat de velg nog 1,5 mm naar rechts moest om in het midden uit te komen. In het rek weer een vast meetpunt aangehouden en draai je de spaken rechts aan en de spaken aan de linkerzijde Vd naaf/velg laat je vieren. Zo trekt de velg de goede kant uit.
Tegelijkertijd kijk je ook naar de op en neer beweging van de velg, aantrekken en vieren is het spel. Was moeilijk deze keer om de las van de velg er goed uit te krijgen. Zoiets blijf je altijd zien. Maar is toch goed gelukt met veel geduld. Leg maar eens een rol schilderstape neer en druk aan de onderkant , dan kun je al zien welke beweging de velg maakt met het stellen. Onder aandraaien is ong. 3/4 weerszijde velg vieren. Op deze manier heb ik het eruit weten te krijgen.
Dit alles heb ik op t zicht in het rek voor mekaar gekregen, via de meetpunten aan het rek, die verstelbaar zijn.
Als laatste weer in de vork gehangen en gecontroleerd ofdat de velg exact in de midden zit, had een grote schuifmaat , dat hielp.
Toen toch maar eens de Meetklok neergezet en de fijne kneepjes er uit gehaald. Uiteindelijk bleef ik opgezadeld met 0,3mm uitloop. Zowel boven/beneden als zijdelings. Toen vond ik t genoeg geweest. Alle spaken gecontroleerd ofdat ze allemaal op op dezelfde spanning zaten (gevoelsmatig). Na een eerste rit weer eens controleren.

gup

#187
Daarna t boeltje samenstellen, de TLS en de chromen kap erop. Moet zeggen dat de zwarte naaf er knapper bij staat als n zilveren kleur.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Het is natuurlijk een leuke correctie zo van 18" naar 19" maar kost me wel een nieuwe band, deze is inmiddels besteld 19"x3.25.

gup

Nog zo'n hobby van me, oldtimer /vintage bouwpakketten . Heb er al aardig wat verzameld en de gebouwde staan mooi al jaren in de vitrine .
Heb nu 3 BSA's, compleet en in ongebouwde staat, jaren 70 modellen.
Ofdat ze gebouwd gaan worden weet ik nog niet, heb nauwelijks tijd om de 1:1 versie in elkaar te zetten  ;D  ;D

gup

De nieuwe band zit erom, beetje glijmiddel ,bandenlepels en t wiel op balkjes leggen zodat je de band er een beetje op kunt lopen. Het ventiel erdoor krijgen was moeilijker omdat de band nog nieuw is en staat hij dichter bij mekaar.
Dan het monteren van de remankerplaat, hier had ik ook al een nieuwe moer voor, voor op de as. De oude was al helemaal vernageld en was vroeger altijd vast geslagen met een doorslag. Omdat bij de vorige eigenaar het juiste gereedschap ontbrak (ook bij mij trouwens). Dan kun je voorstellen dat de hoeken van de moer er niet meer uit zag.
Dan eerst hier maar eens wat voor maken wat bij de collectie speciaal gereedschap kan. Had nog een ring-steek sleutel liggen van de maat 30 mm. Heb t midden van de kop doorgeslepen en in de bankschroef bij elkaar geknepen totdat de moer goed past.
Zo in de bankschroef houden en een las erop gelegd met mijn Mig/mag apparaat .
Omdat de moer in het verzonken gedeelte zit van de ankerplaat heb de ringsleutel zo geslepen dat die er vlak inpast. Je zou hier ook terecht kunnen met een pijpsleutel van de goede maat (inch) , maar vind die maar eens. Dus dan maar zo.........
Dan het complete wiel met de as in de bankschroef en je kunt de moer goed vastzetten ,operatie geslaagd.
Het wiel staat er inmiddels in en het spatbord moet nog gemonteerd worden.

Wat enkele foto's toegevoegd van de sleutel.. ;)


gup

Het zaakje zit er weer op, het verschil nu tussen de band en spatbord 18" of 19" is natuurlijk niet zo groot. In feite maar 12mm ,1/2". En dan kan de hoogte van de banden ook nog meespelen die zijn ook niet allemaal t zelfde.
Blij dat dit verhaal nu rond is, t stak al vanaf begin in mijn ogen :(

gup

#191
Er stuitte mij iets tegen de borst wat ik eigenlijk een beetje vergeten was. Dat had eigenlijk moeten gebeuren voordat ik het frame en de rest gespoten had.
Dat was de bok, er zat aardig wat speling op het scharnier en dat valt speciaal op als die op de heftafel staat, en staat dan ook niet meer te lood zogezegd.
Na het weer demonteren en eens goed bekijken waren de gaten ovaal uit gesleten. Zowel de bok als de ogen in het frame, ach 50 jaar in en uit klappen en op de kickstarter trappen , aan deze zijde was de meeste speling , niet vreemd trouwens. En een gebrek aan smering via de vetnippels natuurlijk 😩
Ik meet het meest ovale gat en dat was 13,5mm, na wat rondzoeken in de materialen vond ik een goed stuk staal van een gereedschap stuk van 14mm dik. Dit zou de as worden nadat ik de gaten opgeboord had naar 14mm.
Stukje zink om het frame ,om de lak te beschermen met het boren. Deze gaat rakelings langs de framebuis. Je moet het eigenlijk in lijn zien te boren maar dat lukt door de lengte van de boor niet. Dus zo precies mogelijk boren , met behulp van de rattenstaart (ronde vijl) is het goed gekomen. De as past perfect in lijn.
Daarna de bok geboord. Het heb nog vlees genoeg maar groter moet je het niet proberen. Daarna de gaten voor de spitpennen geboord in de as.
Dan ben je er nog niet want de ringen zijn ook te klein, hier had ik nieuwe sluitringen voor M12, die ik ook groter heb gemaakt.
Alleen de speciale veerring die ertussen hoort om de speling 1 kant op te duwen moet ik nog groter maken en kan het boeltje gemonteerd worden. Voor de mantelpijp die over de as heen gaat daar had ik ook een passend pijpje pas gemaakt die over de as past, en ff zwart gespoten. De as is immers dikker geworden.
Het mantelpijpje om de as middenin lijkt mij alleen maar om het vet binnen te houden, je wil het niet aan je achterband krijgen lijkt mij.

Hier nog wat foto's van de vorderingen.

gup

Nadat de veerring (net zo 1 die tussen je tuimelaar zitten) op maat gemaakt had met een drempel en slijpsteentje, kon het gemonteerd worden. De gaten in het frame en de bok alvast wat met vet voorzien.
Montage ging voorspoedig en voorzien van nieuwe splitpennen. Een paar slagen met de vetspuit erop en je ziet het vet overal tussendoor kruipen.
Nu draait hij soepel en spelingvrij deze keer, het resultaat is nu een stabiele BSA als die op de bok staat.
Het monteren van de veer doe ik met een ijzerdraadje aan een hefboom (zie foto)
Dat ging deze keer makkelijk omdat het blok er nog niet in zit. Deze manier kost weinig kracht en heb je het volledig onder controle, je schuift de veer zo om de pen waar dat ie hoort te zitten. Dan knip je het ijzerdraadje door en wurm je hem er van tussen.
Op deze manier vliegt de veer tenminste niet door de garage  :D
Bij gesloten nog een foto van alle onderdelen van de standaard, de oude as was totaal ingelopen en had een oorspronkelijke diameter van 12,6mm , het nieuwe fabrikaat is 13,9mm.

Dit was het laatste klusje aan het frame en toebehoren, het is nu wachten op het revisiebedrijf die de krukas zou slijpen en een nieuw hoofdlager op maat maakt.
Dit heeft nogal wat voeten in aarde gehad om het zover te krijgen, maar dat zal ik met het opbouwen wel vertellen.

gup

#193
Is er iemand  hier op t forum die op zijn A65 een belt drive heeft zitten?
Wat is de ervaring hiermee?

En nu niet allemaal tegelijk hè. ;D

Zie de webshop van Britishbikebits.com

Rien

Citaat van: gup op 12 februari 2025, 16:39:03Is er iemand  hier op t forum die op zijn A65 een belt drive heeft zitten?
Wat is de ervaring hiermee?

En nu niet allemaal tegelijk hè. ;D

Zie de webshop van Britishbikebits.com
Denk dat Peter Derks daar wel.meer over kan vertellen...
groet Rien