Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

Kom er maar in Peter Derks............

gup

Het revisiebedrijf heeft zijn best gedaan en het Carter is weer thuis, gereed om in elkaar te zetten. De krukas heeft zijn behandeling ondergaan en er is zelf een vol bronzen lager gemaakt. Het blok is van 63 en bij deze blokken waren de timingside bussen van staal met een bronzen insert. Daar zijn toentertijd aardig wat blokken op kapot gedraaid doordat de bronzen insert door oorzaken wilde verdraaien en sloot zo de toevoer van olie naar de krukas af, zodat t boeltje aan bonken sloeg. De jaren daarna besloten ze zogenaamde dowels (pinnen) te plaatsen door de stalen bus en de insert om verdraaien te voorkomen. Deze dowels zijn niet meer te krijgen of je moet geluk hebben maar had sowieso weinig vertrouwen hier meer in.
Ik had het liefst een vol bronzen timing side bus, die is nu gemaakt, deze zijn bij mijn zoek tocht nooit gevonden. In de latere bouwjaren 66 geloof ik zijn ze wel vol brons, maar daar zijn de krukassen ook anders van. Deze zijn langer. Heb nu een korte krukas zoals t hoort bij dit bouwjaar 63.
Dwz dat de flens van de timingside bus dikker is als het latere type. (Deze krukas is immers korter) Bij de latere types is de flens dunner en heb je ook een thrustwasher. Maar is ook het Carter anders (afmetingen) inwendig.
Heb aardig wat onderdeel boeken en het internet af moeten struinen om aan de goede info te komen en waarbij het BSA UK-forum veel wijsheid heeft gebracht.
Dus kan zijn dat ik in de voorgaande pagina's verkeerde conclusies had getrokken met betrekking tussen krukas en timingside bus. Ik wist nog niet dat er 2 verschillende krukassen waren voor de A65. Mijn vorige eigenaren hadden dit aardig bekokstoofd want heb er toch zo'n 35 jaar mee gereden, ik had er ook mee door kunnen gaan maar dan had er ook een lager zelf gemaakt moeten worden waarbij de oliegaatje in de bus meer naar buiten geplaatst moeten worden om goed in de oliegroef uit te komen. Deze krukas stak ook verder uit de bus , dit kun je terug zien op de eerdere geplaatste foto's, nu is het big end gelijk met de buitenkant van de bus. De oude krukas (lange) vertoonde meerdere problemen zoals dat de timingside geslepen moest worden maar ook de kant van het rollager was versleten, daar was geen sprake meer van een perspassing. Hij gaat wel in de doos : bewaar want weggooien doen we niks, affijn jullie zullen dit wel kennen..............

Rien

Citaat van: gup op 16 april 2025, 21:39:18Het revisiebedrijf heeft zijn best gedaan en het Carter is weer thuis, gereed om in elkaar te zetten. De krukas heeft zijn behandeling ondergaan en er is zelf een vol bronzen lager gemaakt. Het blok is van 63 en bij deze blokken waren de timingside bussen van staal met een bronzen insert. Daar zijn toentertijd aardig wat blokken op kapot gedraaid doordat de bronzen insert door oorzaken wilde verdraaien en sloot zo de toevoer van olie naar de krukas af, zodat t boeltje aan bonken sloeg. De jaren daarna besloten ze zogenaamde dowels (pinnen) te plaatsen door de stalen bus en de insert om verdraaien te voorkomen. Deze dowels zijn niet meer te krijgen of je moet geluk hebben maar had sowieso weinig vertrouwen hier meer in.
Ik had het liefst een vol bronzen timing side bus, die is nu gemaakt, deze zijn bij mijn zoek tocht nooit gevonden. In de latere bouwjaren 66 geloof ik zijn ze wel vol brons, maar daar zijn de krukassen ook anders van. Deze zijn langer. Heb nu een korte krukas zoals t hoort bij dit bouwjaar 63.
Dwz dat de flens van de timingside bus dikker is als het latere type. (Deze krukas is immers korter) Bij de latere types is de flens dunner en heb je ook een thrustwasher. Maar is ook het Carter anders (afmetingen) inwendig.
Heb aardig wat onderdeel boeken en het internet af moeten struinen om aan de goede info te komen en waarbij het BSA UK-forum veel wijsheid heeft gebracht.
Dus kan zijn dat ik in de voorgaande pagina's verkeerde conclusies had getrokken met betrekking tussen krukas en timingside bus. Ik wist nog niet dat er 2 verschillende krukassen waren voor de A65. Mijn vorige eigenaren hadden dit aardig bekokstoofd want heb er toch zo'n 35 jaar mee gereden, ik had er ook mee door kunnen gaan maar dan had er ook een lager zelf gemaakt moeten worden waarbij de oliegaatje in de bus meer naar buiten geplaatst moeten worden om goed in de oliegroef uit te komen. Deze krukas stak ook verder uit de bus , dit kun je terug zien op de eerdere geplaatste foto's, nu is het big end gelijk met de buitenkant van de bus. De oude krukas (lange) vertoonde meerdere problemen zoals dat de timingside geslepen moest worden maar ook de kant van het rollager was versleten, daar was geen sprake meer van een perspassing. Hij gaat wel in de doos : bewaar want weggooien doen we niks, affijn jullie zullen dit wel kennen..............
Mijn A7 heeft ook een keer een lagerbus staal-brons gehad. Nu vol brons. Ik heb weleens gehoord dat dat vanwege de mindere uitzetting van staal was tov brons.
groet Rien

gup

In mijn A10 zit ook een vol brons lager, heb teveel puin gezien met de staal/bronzen lagers.
Vandaar deze actie.

Gr alex

gup

Hier een foto van de timingside bussen.

2 vol brons dunne flens, 1 versleten van 30 jaar geleden, 1 nieuwe ( nooit gebruikt). En de befaamde stalen bus, oud model waarvan de flens dikker is.
Als je de bussen goed bekijkt zie je dat de oliegaatjes nog schuin geboord zijn naar de krukas toe.
Ik vraag me eigenlijk af waarom dat je dan de oliegroef niet gewoon breder maakt zodat je niet onder een hoek hoeft te boren.
De stalen versie is gewoon gekopieerd in brons. De dunne flens is 2,3 mm en de dikke 3,15 mm als ik t mij goed herinnert.
Zo zijn er eigenlijk meerdere zaken dat je denkt  ::)

gup

Ondertussen zijn ook de bussen van t tussentandwiel vervangen en in lijn geruimd, deze hadden ook de langste tijd gehad. Hierbij zijn er ook 2 verschillende tandwielen van , oud en later type. Ik heb hier een later type omdat de inner cover ook laat is. De eerste A65's hadden de km teller aandrijving onderaan de versnellingsbak zitten en later aan de oliepomp aandrijving. Houd wel de speling in de gaten (axiaal) dit word mede bepaald door de pakkingdikte, dus alles monteren en de meetklok erop. Je kunt dit aanpassen door de bus verder in of uit te tikken. Stook het deel wel warm, dan gaat alles makkelijker.

gup

Ondertussen heb ik ook de krukas geshimd, het makkelijkst is de krukas eerst te monteren zonder shims. Mocht je een originele krukas met bijbehorende Carter hebben kun je de shims bepalen via de cijfers op je vliegwiel en op je Carter. Dit heb ik in dit topic als eens beschreven hoe je dit bepaalt.
Ik begon weer op nul. Leg het Carter op zijn kant op blokken want de krukas steekt uit. Zet een Meetklok op het Carter op een stabiele plaats, steekt een schroevendraaier tussen het Carter en vliegwiel en til hem zover mogelijk op. Aan de hand van deze meting kun je zien wat de zijdelingse speling is (axiaal).
Trek hier de speling vanaf volgens boek min 0,03 en Max 0,07 mm. Bij mijn eerste meting kwam ik uit op 0,55mm speling totaal. Maar ik was vergeten om het lager vast te zetten wat later door het voortandwiel en stator wordt gedaan.
Dit had ik geïmiteerd door een stuk pijp over de as te schuiven en met een ring en de krukas moer vast te zetten. Toen kwam de meting uit op 0,62mm tussen echt vastzetten dus anders heb je een verkeerde meting.
Had verschillende shims liggen van verschillende diktes, had er 3 bij elkaar en dan kwam ik aan de goede maat. Maar ik had geen zin in 3 dunne shims wat eigenlijk in een shimcup hoort( als je die dikte kwijt kan ).
Daarom had ik zelf 1 shim gemaakt van de goede dikte, na het monteren hiervan en weer meten kwam ik op een goede maat speling uit, zit nu op axiaal 0,04mm .

Uiteindelijk word t een fractie meer vanwege de vloeibare pakking die er nog tussen komt bij het uiteindelijk monteren.
Hierbij nog enkele foto's

Gr gup