Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

TinusWDB40 Stoffel

Green Laner BSA

Thunderbolt


gup

Er liggen al een week nieuwe schokbrekers voor de A 65 op de werkbank, mijn hoofd zit momenteel ergens anders. Normaal gesproken hadden ze al gemonteerd geweest, hahaha.

gup

Met welk gereedschap draaien jullie de chromen moeren van de vorkpoten los/ vast ?
Omdat ik werkzaam ben in de installatie techniek, pak ik mijn (mengkraan) tang met gladde bekken, is super verstelbaar en werkt perfect.
Zonder beschadiging los of vast te draaien.

Thunderbolt

Handig. Ik heb bij mijn fietsgereedschap een sleutel met een grote bek, is eigenlijk voor de crankmoeren van fietsen. Past ook goed op de moeren van de vorkpoten.

gup

#35
Omdat ik het al een tijdje zat was met handen uitsteken om richting aan te geven, de mensen dachten dat ik altijd maar naar hen zwaaide, zwaaide terug daar niet van. O zo vriendelijk natuurlijk. Maar ging toch maar op de moderne toer. Een aluminium stuurschakelaar ri aanw, groot licht, toeter besteld bij mister alie. Gelijk ook een regelbare ledregelaar erbij voor de led knippers goed te laten functioneren. Eerst es een proefopstelling gemaakt ofdat het zou werken, ben immers onbekend met leds. Het werkte perfect, alleen de ledregelaar moet je andersom aansluiten ivm + massa op frame. Dus aan bat zijde v regelaar sluit je de min ( voeding) aan. Anders werkt hij niet. Had ook eerst ledknippers van alie, maar dat is geen goede keuze. Ze zijn goedkoop maar overdag met de zon op de lens zag je ze bijna niet knipperen. En het feit dat de m10 aansluiting in het rubber zit wat je niet te vast kan draaien anders gaan ze kapot. Andere ledknippers gezocht en gevonden, gehaal van verchroomd staal met lange m10 aansluiting. Hiermee kon ik de koplamp gelijk goed vastzetten. De moeren in het huis moet je opboren naar 10mm. Was voor mij niet erg, had er al 5/16 bouten in zitten omdat de moeren in het huis al kapot waren.
Deze bulletlights zijn wel voorzien van e-keur en deze oranje leds zie je overdag met zon erop als de beste. Daarbij gingen de alie's de prullenbak in. De ledregelaar heb ik met dubbelzijdig plakband achterin de koplamp geplakt. Moest nog wat wijzigingen in de bedrading van wege de functies op de nieuwe stuurschakelaar, en kon de oude schakelaar van het stuur af. Gelukkig had ik in mijn kabelboom nog 2 loze aders liggen zodat ik zonder extra kabels te trekken naar de achter knippers kon komen.
Met het potmetertje op de ledregelaar kun je de snelheid van het knipperen bepalen. Ik moet zeggen ik rijd er nu alweer bijna een jaar mee en functioneert nog steeds goed. Zeker op rotondes is het makkelijk en heb je je handen aan het stuur. Nu passen deze ledknippers ook wel in de stijl van de caferacer, anders had ik wel voor andere gekozen. Er zijn vele soorten. Mij bevalt het wel.

gup

Het wordt weer winter , het rijden laat ik nu maar aan de bikkels over. Die tijd laat ik achter mij. De a65 staat inmiddels op de brug en de a10 in het hoekje onder een dikke deken. Als de tijd daar is zal ik de kop weer lichten, om de olielekkage op te lossen via de koelribben. Gelijk de staat van de kleppen en geleiders te bekijken. Ook de staat van de zuigers en zijn veren. Zag weer wat meer olieverbruik komen. En nog meer wat kleine aanpassingen . Zo komen we weer de donkere dagen door.

gup

Mijn ervaring met led verlichting is deze, ik rij nu meer als een jaar met led-verlichting in de koplamp en knipperlichten. Had deze ook voor mijn achterlicht, alleen hier heb na verloop van tijd de orginele lamp weer in gedaan omdat ik t verschil van achterlicht naar remlicht eigenlijk te klein vond. Vooral bij daglicht. Bij de orginele is het verschil met remmen veel duidelijker. Maar daar schijnt nu een sterkere versie van te zijn. In de koplamp voldoet hij perfect, nu in het donker 8) gaat er een wereld open in plaats van het kaarslicht wat erin zat. Alleen geen groot licht functie, die mis ik niet echt.
Ik kan nu continu met licht aan rijden, de accu blijft nu op peil, gemeten na diverse lange ritten. Ik had dit oorspronkelijk gedaan omdat mijn dynamo niet meer op en top bijlaadde, is al weer een oudje. Met oude verlichting erin en aan ,bleef op toeren mijn ampere meter bij de nul hangen. Met de ledkoplamp blijft hij in de plus. Ook bij stationair.
De nieuwe dynamo en spanningregelaar ligt alweer een tijdje op de plank te wachten om gemonteerd te worden, en de zenerdiode te verwijderen met een net woord.
Winterklussie dus.
Ik moet zeggen het is een helder wit licht dus zien ze je aan komen, ofdat het past bij een oldtimer is een tweede , maar dat moet iedereen maar voor zich zelf beslissen. En ofdat de rdw het er mee eens is kan ook een ding zijn.
De tijd dat mister LUCAS zei dat je licht moet voeren als het donker is, is voor mij voorbij. 8)

TinusWDB40 Stoffel

Mijn B40 WD is nu ook voorzien van een LED in de koplamp.Hoe het is om er mee in het donker te rijden weet ik niet.Dat ga ik volgend jaar wel eens proberen.De zichtbaarheid is zeker toegenomen en dat is tegenwoordig toch wel belangrijk.
Green Laner BSA

gup

Daar heb ik t hoofdzakelijk voor gedaan eigenlijk, heb paar keer gehad dat ze me over t hoofd hadden gezien. Is allemaal wel weer goed gekomen maar dat kwam door mijn eigen oplettendheid en ingrijpen. Nu met de led hoop ik dat het minder is.

Ride safe

gup

De lockdown is ingegaan en vakantie hebben ,maar eens besloten om de a65 maar eens te inspecteren, de laatste keer dat de kop eraf was is ook alweer 25 jaar geleden. Zat de laatste tijd te klooien met mijn mengsel wat ik maar niet exact goed kreeg. Had al een vermoeden dat hij olie verbruikte en moest t maar eens nader gaan bekijken, mocht ook al weer, want heeft inmiddels ettelijke km's gedraaid. Laatste koprevisie stamt nog uit 1988, vond de oude rekening nog, komen inmiddels weer herinneringen naar boven.
Dus gewoon maar eens begonnen met demonteren, om bij alle kopbouten te komen moet je 1 tuimelaaras demonteren, alles weer op goede volgorde erbij houden, zag al bij 1 tuimelaar dat het bolletje waar de stoterstang onder komt dat ie loszat, kon m 1mm heen en weer bewegen maar kon er niet uit. Ze lijken mij er in geperst te zitten. Dat is al 1 ding wat vervangen moet worden, zullen ongetwijfeld meer dingen volgen. Na de kop gelicht te hebben wat ik niet voor mekaar kreeg zonder dat ik 1 tapeind er ook gelijk uit moest draaien lukte het toch, deze moet ook vervangen worden omdat die beetje krom was en daarom kreeg ik de kop er niet fatsoenlijk af. Nu begreep ik ook waarom dat er n stukje koelrib afgebroken was. Vorige eigenaar had waarschijnlijk ook zitten tobben en heeft zeker daar met iets zitten te wrikken om de kop omhoog te krijgen. Als de uitlaten erop zitten valt t bijna niet op. Wat mij ook wel opviel bij de boutgaten is het net ofdat het aluminium van de kop is ingedrukt, het gebied onder de sluitring onder de moeren, en bij de kopbouten. Ik weet dat hij voor mij een zwaar leven heeft gehad. Nu probeer ik toch altijd een momentsleutel te gebruiken voor dit soort dingen maar mijn voorgangers draaien alles vaster als vast zeker.

Rien

Mooi om zo je 'sleutelwerk' te volgen Alex. Misschien is het leuk als je alles hebt afgerond een samenvatting te plaatsen in de PA?  Succes.
groet Rien

gup

#42
Hallo BSA, ik zal hier proberen een reportage neer te zetten met voldoende foto's van mijn lief en leed ;D. En zal jullie hier op de hoogte te houden. Probeer hier zoveel mogelijk leden naar t forum te trekken omdat het een schat van informatie kan hebben, kijk maar eens naar t Engelse bsa forum. Ben hier ook regelmatig te vinden als ik iets moet op zoeken. Je bent al gauw niet de enigste die een zelfde probleem tegenkomt.
Zeker als je hiervoor een oplossing voor wilt vinden. Ik vind het gewoon ook leuk om de belevenissen en ontberingen te vertellen om zo'n oude bsa maar aan de gang te houden, ook al zijn de methodes een beetje onorthodox, zolang t maar werkt zeg ik maar.
Ach ,ik heb mijn kindje al vanaf mijn 17e en ben nu binnenkort 53, net als de bsa slijt alles een beetje en heeft zijn onderhoud nodig,
Net als ik, proost op t nieuwe jaar 8)

gup

#43
Zijn kop lag er eindelijk af, eerste blik in de kop schrok ik niet van. Was al opgevallen dat de rechtse cilinder aardig rookte met gas geven. Bij koude motor meer als dat ie lekker warm was. Er zat ook een aardig stukje kool op de kleppen, de uitlaatkleppen meer als de inlaat. Zag ook al via de inlaat spruitstuk dat de bovenkant van de inlaatklep links nat was van de olie en een beetje koolaanslag had. Was overduidelijk dat de geleider waarschijnlijk zijn langste tijd heeft gehad, dan valt het niet mee om je mengsel goed af te stellen als die steeds olie naar binnen slurpt via de geleider, kon eigenlijk geen goede kleur krijgen op de bougies. Rechts was altijd meer roetig in de omtrek, aan de elektrode in de midden kon ik wel een aardige koffiebruine kleur krijgen, maar was ook niet om naar huis toe te schrijven. Het vermoeden was ook altijd bij mij dat ie olie meeverbrande. Eerst de boel maar eens schoongemaakt met mijn allerbeste vriend dasty, goedkoop en werkt goed, met een beetje hulp erbij met borstel, scotchbride, en meer van dat soort zaken om die smeuïge ellende eraf te krijgen naar jaren. Ook tussen de koelribben. Daarna de boel gedemonteerd , in een balkje paar gaten geboord zodat ik t netjes kon sorteren waar wat gezeten had. Je ziet ook dat de rug op de kop bijna verdwenen is, hij regelmatig gevlakt geweest, bij mij maar 1 keer in 1988. Daarom had ik zelf van koperen plaat 2 mm dik zelf een koppakking gemaakt om de compressie niet te hard te laten oplopen. Ik hergebruik hem ook weer na het warmstoken en laat hem uitgloeien. Is massief koper. Heb na hergebruik ook nooit een lekke koppakking gehad , dus het werkt goed.
Nadat de boel gedemonteerd was , was het ook geen verbazing dat de klep geleiders op waren. Zeker de uitlaatklepgeleiders, deze hebben ook het meeste te lijden. De inlaatklepgeleiders viel mee, maar toch. Deze hebben ook wat minder te lijden omdat deze gekoeld worden door de inlaatlucht. Al met al, alle 4 maar vervangen met de tijd. Eerst maar verder met demonteren en kijken waar we nog meer slijtage kunnen constateren. Dit zal ongetwijfeld niet het enigste zijn ben ik bang van. Het heeft ook weer een aardige km gedraaid bij over al die jaren, dus........

Word vervolgd

gup

#44
Afijn , als de kop eraf is gaan we natuurlijk door naar de cilinder. De moeren gingen goed los en een paar voorzichtige tikken met een rubberen hamer om de pakking te breken zeg maar. Monteer alles in combinatie met vloeibare pakking om het zaakje goed olie dicht te krijgen, anders gaan die Engelse de naam weer waar maken en daar heb ik nooit geen zin in. Zag op t eerste gezicht geen schade in de cilinder, bang voor gebroken veer was niet aan de orde. Hij floepte er zonder moeite vanaf. Gelijk zag ik wat schaafplekken aan de linker zuiger, bang dat de cilinder naar zijn grootje zou wezen maar dat viel gelukkig mee.
De laatste keer dat ik een overmaat had laten boren, is in 1993 geweest. Ik ging van 0,40" met een geweldige stootrand erin naaar +0,60". Toen nog hepolite zuigers, ( heb ze nog liggen zag ik). Had toen gekozen voor Amerikaans gesmede zuigers met desaxatie in de pistonpennen. Wat dat precies is ,word uitgelegd in de tekst op de foto. Het heeft voordelen en nadelen, gesmede zuigers. De structuur is steviger, als er wat gebeurd bovenin slaat in iedergeval je zuiger niet in stukken zoals met een gegoten zuiger. Dan kan de schade onderin groter zijn. Ze zijn ook wat zwaarder als gegoten zuigers, je lagers moeten het maar verdragen, het telt allemaal mee. Een gegoten zuiger is eerder op temperatuur, dus de uitzetting is gauw volledig. Bij de gesmede (forged) duurt t langer eer dat de uitzetting volledig is. Dus rond is ipv ovaal in koude toestand. Dus de koude start is bij gesmede een slijtage slag dus. Dit merkte ik ook altijd onder het rijden. Pas na een half uur kreeg je het idee dat je motor pas goed warm was. Het geluid verminderde dan ook. Zo zijn er meer voor/nadelen, je kunt ze op het net vinden.
Je kunt ook goed zien aan de onderkant van de zuiger dat de pistonpen uit het midden zit( zie foto).
De pistonpennen zijn geen zwevende types, maar vaste passing. De keer dat ik ze erin gezet heb(1993), gingen de pennen in de vriezer, en de zuigers in de oven. Dolkomisch als je dan iemand vanuit huis naar toentertijd mijn kleine schuurtje ziet rennen met ovenwanten aan , om als de sodemieter de pennen in de zuigers te krijgen. Graag zonder hamer :D uiteindelijk gelukt , maar je moet snel zijn. Ik heb nog in voorraad zuigers staan 0,60"  gegoten gpm's dus kijken later nog wel wat het plan gaat worden.