Schoonmaak actie deel 3. Deze keer mij eens toegelegd op het reinigen van de schroefdraden in het Carter. Peuteren met een klein schroevendraaiertje op de bodem van de draad levert al een hoop rotzooi op. Vooral oude vloeibare pakking en meer. Met perslucht eruit blazen en met een wattenstaafje staafje (geroofd uit de badkamer zonder het medeweten van het hoofdbestuur) gedrenkt in de remmenreiniger de draad schoon maken. Moet zeggen dat dit goed werkt. Een kleine staalborstel (soldeerborstel) voor de gaten van de motorophanging.
Heb me eens verdiept in de schroefdraden van het Carter. Deze
Deze zijn bij mij:
kleine tapeindje gelijk onder de cilinder : unf 5/16 24 g in Carter, moer 5/16 bscy.
Boutjes innercover: unf 1/4 28 g
Oliepomp bevestiging: unc 1/4 20 g
Versnellingsbak bevestiging : 5/16 Bsf 22 g in Carter, moer 5/16 bscy met als traktatie kleinere moer 3/16 W.
Dus als je dit toch allemaal ziet is het toch eigenlijk om gek van te worden, vind niet gek dat er gauw schroefdraden kapot gedraaid worden door verkeerde bouten/ moeren. Nu ben ik gelukkig voorzien van een berg Engels gereedschap en tappen wat bij mekaar bijna een kapitaal gekost heeft, dus kan daar aardig op terug vallen.
Er zitten bij ook 2 helicoils in van m6, deze zijn van voor mijn tijd. Ik moet het er maar mee doen. Kan het niet veranderen en zit mij best ( boutjes bevestiging innercover) en valt niet in het zicht.
Soms vraag je je eigen af, hoe moeilijk kun je het maken als producent. Is natuurlijk echt iets uit die tijd, iedereen deed het. Elke schroefdraad heeft zijn functie dat wel.
Gelukkig komt dit tegenwoordig niet meer voor, in geval van metrisch kun je dan nog metrisch fijn aan treffen maar dan stopt het ook. Was trouwens nog de BA schroefdraad vergeten, de fijne draadboutjes waarmee de bescherming plaat van je ketting vastzit aan je Carter, 2Ba dacht ik.
Al met al bij een Engelse motorfiets moet je echt wel in bezit zijn van een draadmeter en een paar draadkaarten met de maatvoeringen van de diverse draden ( op internet te downloaden) heb ze zelf geseald , kun je ze nog met vieze handen beet pakken.
Eigenaren van Britse motorfietsen hebben toch altijd vieze handen