Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Gup’s A65 Lightning 1970

Gestart door gup, 2 juni 2021, 00:04:47

Vorige topic - Volgende topic

gup

#60
Vandaag maar weer eens de mancave ingedoken, de Carters zijn gesplitst en dus eerst maar eens goed schoonmaken. Er zit immers jaren aan vet en olie aanslag in en op. Dus is het lekker voordat we verder gaan dat alles n beetje schoon is .
Dat hebben we weer te danken aan de vrienden van dasty, met een kwast en een lapje scotchbride erbij kom je een heel eind. Kleine borsteltjes voor in de kleine hoekjes en veel geduld kom je n eind. Als laatst afgespoeld met heet water onder de kraan en alles doorgeblazen met perslucht. Kan ook eens geen kwaad om de boutgaten , de bodem hiervan leeg te punniken met een klein schroevendraaiertje. Er verdwijnt hier altijd een beetje vloeibare pakking mee in, dit verzameld zich elke keer onder in het boutgat. Tot het zoveel word dat je de bout niet meer dieper krijgt en de draad beschadigd, in het slechts geval dol draait.
Hier ook nog een foto van de achterkant van het Carter. Met rechts het gat van de dynamo kabel doorvoer en links de uitgang van de carterventilatie. Hier zou ook nu n dan (als het goed is) een druppel olie uit kunnen komen. Er zijn er bij die hebben hier een slangnippel aan gemaakt en met een slangetje deze buiten het blok gelegd.
Dit noemen ze hier negatieve carterventilate, bij positieve ventilatie gaat deze met een slangetje terug je luchtfilter in. In deze tijd waren de milieunormen nog niet zo streng. Kijk maar naar de ontluchting van je olietank, die mond ook uit in de buitenlucht. Euronorm 0  ::)
Daarom deze foto, je hebt niet altijd de kans om dit te bekijken. En omdat de nokkenas hol is kan de overdruk altijd hier het blok verlaten. Achter de nokkenas zit een soort van ventilatortje, klepje die de ventilatie regelt.

gup

#61
Schoonmaak actie deel 2. Na een kleine inspectie van het hoofdlager koppelingszijde van de versnellingsbak merk ik toch een klein beetje speling in  het kogellager. Deze zal vervangen worden met de rest van de lagers van de bak. Al is het maar preventief. 25 jaar geleden bij mijn 1ste revisie niks aan gedaan omdat alles ok was. Heb ook nooit klachten gehad over de bak. Hij deed alles wat die moest doen en schakelde perfect.
Na het lossen van de 5 moeren en een tikje met de hamer kwam hij er al gauw uit. Eerste vlugge inspectie leverde geen bijzonderheden op aan de tandwielen. Geen afgebroken stukken of abnormale slijtage ofzo. We gaan hem nog eens goed schoonmaken en bekijken. Eerst zorgen dat het Carter schoon is, zodat hij toonbaar bij revisiebedrijf aankomt. Werkt ook lekker voor jezelf, zodat je niet elke keer een vet blok beet pakt. Er is hier en daar ook nog wel een schroefdraad die wat aandacht vereist zag ik. De to do lijst word alleen maar weer langer denk ik. Daar is nu het moment ook goed voor.

gup

#62
Schoonmaak actie deel 3. Deze keer mij eens toegelegd op het reinigen van de schroefdraden in het Carter. Peuteren met een klein schroevendraaiertje op de bodem van de draad levert al een hoop rotzooi op. Vooral oude vloeibare pakking en meer. Met perslucht eruit blazen en met een wattenstaafje staafje (geroofd uit de badkamer zonder het medeweten van het hoofdbestuur) gedrenkt in de remmenreiniger de draad schoon maken. Moet zeggen dat dit goed werkt. Een kleine staalborstel (soldeerborstel) voor de gaten van de motorophanging.
Heb me eens verdiept in de schroefdraden van het Carter. Deze
Deze zijn bij mij:
kleine tapeindje gelijk onder de cilinder : unf 5/16 24 g in Carter, moer 5/16 bscy.
Boutjes innercover: unf 1/4 28 g
Oliepomp bevestiging: unc 1/4 20 g
Versnellingsbak bevestiging : 5/16 Bsf 22 g in Carter, moer 5/16 bscy met als traktatie kleinere moer 3/16 W.
Dus als je dit toch allemaal ziet is het toch eigenlijk om gek van te worden, vind niet gek dat er gauw schroefdraden kapot gedraaid worden door verkeerde bouten/ moeren. Nu ben ik gelukkig voorzien van een berg Engels gereedschap en tappen wat bij mekaar bijna een kapitaal gekost heeft, dus kan daar aardig op terug vallen.
Er zitten bij ook 2 helicoils  in van m6, deze zijn van voor mijn tijd. Ik moet het er maar mee doen. Kan het niet veranderen en zit mij best ( boutjes bevestiging innercover) en valt niet in het zicht.
Soms vraag je je eigen af, hoe moeilijk kun je het maken als producent. Is natuurlijk echt iets uit die tijd, iedereen deed het. Elke schroefdraad heeft zijn functie dat wel.
Gelukkig komt dit tegenwoordig niet meer voor, in geval van metrisch kun je dan nog metrisch fijn aan treffen maar dan stopt het ook. Was trouwens nog de BA schroefdraad vergeten, de fijne draadboutjes waarmee de bescherming plaat van je ketting vastzit aan je Carter, 2Ba dacht ik.
Al met al bij een Engelse motorfiets moet je echt wel in bezit zijn van een draadmeter en een paar draadkaarten met de maatvoeringen van de diverse draden ( op internet te downloaden)  heb ze zelf geseald , kun je ze nog met vieze handen beet pakken.
Eigenaren van Britse motorfietsen hebben toch altijd vieze handen  ;D
                         

TinusWDB40 Stoffel

Ik had ook twee schroefdraadgaten waar zoveel rommel in zat dat de achterkant door het in draaien van de bouten gescheurd was.Dit is nu met twee componenten kit weer dicht gemaakt.
Dus het goed reinigen van de schroefdraad kan ook problemen voorkomen.
Green Laner BSA

gup

#64
Tussen de revisie door, kwam ik nog een mooie BSA tegen op MP.  Te koop BSA Lightning 1965 een clubman. Gelijk contact gezocht en de koop was snel gesloten. Het geld kun je toch niet meenemen zeggen ze altijd, dus..........
Vandaag opgehaald, mijn maten vroegen al ofdat ik nog plek in de garage had maar zei dat het wel moest lukken. Het zou krap worden, maar goed.
Zit geen kenteken bij maar dat maakt me niet uit, is tenminste een mooi exemplaar waar je niet gelijk aan hoeft te sleutelen. Ze waren wel nieuwsgierig wat ik nu weer op de kop getikt had, zal ze morgen wel wat foto's sturen ;D  ;D
Jullie zijn in iedergeval de eerste.

TinusWDB40 Stoffel

Dat is wel een zuinige.Mooie kleur ook.
Green Laner BSA

Thunderbolt

Dat zijn leuke modellen, waar heb je die vandaan?

Ennu Tinus, mooie nieuwe Avatar  8)

gup

Gestruind via marktplaats, staan best leuke dingen soms. Verkoper vertelde wel dat je de bsa versie niet vaak tegenkomt. Zag wel verschillende bonnevilles uit 1967 te koop van het zelfde merk.
Ook leuk trouwens.

gup

#68
Deze keer een stukje oud zeer oplossen. Toen ik de BSA kocht (1987) en bij de revisie in 88 vond ik de aansluiting van de oliedruksensor er altijd een beetje vreemd uit zien. Net alsof de vorige eigenaar de sensor had vergeten eruit te draaien voordat je het blok eruit haalt. Dacht dat er ooit iets afgebroken was ofzo. Zou kunnen je trekt het blok via de linkse kant eruit. Zag er allemaal niet zo fris uit, leek net ofdat er vloeibare pakking omheen zat. Had het toen schoongemaakt, maar wist niet dat je de nippel eruit kon draaien. Had het met  een 2 componenten reparatie aluminium van loctite gemaakt zodat het weer een onderdeel leek van het Carter. Dit bleek later een mislukking want het bleek poreus en de olie zweette er doorheen. Uiteindelijk weer afgebikt en met 2 componenten lijm voor Alu dichtgesmeerd. Het blok zat inmiddels in het frame dus kon je er niet goed bij. Het bleek effectief te wezen en heeft meer als 25 jaar gewerkt zonder te lekken, er staat immers wat oliedruk achter dus....
Nu ligt t blok op de werkbank en heb nu de kans om t es goed op te knappen. Ik ben er nu achter dat de aansluiting een doe het zelf actie is geweest van de vorige eigenaren ofzo want dit kan niet af fabriek zijn geweest. Er is gewoon schuin weg een gat geboord zodat je achter de overdrukklep  komt en daar is draad in getapt. Lijkt op n m12 maar kan dat niet goed constateren of unc zou ook kunnen. Een zelf gemaakte nippel draai je daar weer in. Dat deden ze met n tang want de sporen van de bekken stonden in het Alu nippeltje. Heb dit op geknapt door wat schuurwerk , in de nippel zit een gaatje van 4 mm en heb daar een inbussleutel (inch) in weten te persen. Zodat ik later de nippel goed vast kan draaien. Dit zal gepaard moeten gaan met loctite en mag van mij eeuwig vast blijven zitten, zolang het maar oliedicht is.
De oliedruksensor is bij mij t type van tapse draad, er schijnt ook met rechte draad te zijn.
Nu op zoek naar een goede loctite soort hiervoor.

gup

#69
Weer een stapje in de demontage, aan het Carter moet ik nog enkele draden herstellen maar is dan ook gereed .
De drijfstangen gedemonteerd , nieuwsgierig naar de kruktappen.
Op 1 drijfstang zaten zo genaamde korte moeren (zeskant) , gelijk maar de zoeker van de dopsleutel afgeslepen anders draai je ze gegarandeerd dol. De andere moeren zijn hoger en van andere soort , allemaal nog erfenis van vorige eigenaren. Niet dat het kwaad kan , gaat nu toch weer een nieuwe set op. Gebruik voor 1 keer.
De lagers zijn van 020" overmaat , staat op de achterkant dus deze tappen hebben minder tapslijpen achter de rug als het krukas lager. Gelukkig zien de tappen er goed uit, geen loop en slijtsporen dus denk dat ik het met nieuwe lagers nog red. Moet het nog nader onderzoeken maar is de eerste ingeving. Zie wel wat slijtage sporen in de lagerschaaltjes zitten, deze zijn boterzacht je zou er met je nagel in kunnen krassen.
Vervolgens moet de dop van de sludgetrap eruit, eerst de centers eruit boren door iets groter en dieper te boren. Hij is meerdere malen gebruikt zoals je op de foto ziet. Ook maar weer een nieuwe. Zal het ook goed warm stoken om eventuele loctite die er tussen kan zitten te laten breken. Dat geld ook voor de vliegwielbout die eruit moet om de sludgetrap eruit te halen, zou ook kunnen dat ze die ooit hebben vastgezet met loctite. Leuke verhalen gehoord als die afbreekt met losdraaien.................
Dan ben ik benieuwd hoeveel dat er in de sludgetrap zit, heb 30 jaar geleden bij revisie gelijk een extern oliefilter geplaatst . We zullen zien. Ben ook wel op t ergste voorbereid , wat betreft de plug eruit te krijgen. Bij de A10 kreeg ik hem er met geen mogelijkheid uit en heb uiteindelijk in het midden een gat moeten boren met steeds een grotere diameter zodat ik mijn stiftfrees erin kon krijgen. Dan voorzichtig zover frezen dat je de draad niet beschadigd. En met enig hak en sloopwerk de plug eruit gekregen, dus hoop niet dat ik dat tafereel weer moet ondergaan.........
Enigste wat ik me herinner van de plug is dat het vrij zacht staal is, dat zal ook de bedoeling zijn denk ik want als je hem vastdraait met slagsleutel is het wel de bedoeling dat hij goed dicht zit, anders raak je daar de oliedruk weer kwijt wat eigenlijk richting de drijfstangen moet. Tegenwoordig heb je deze pluggen ook in Inbus vorm zag ik.

We zullen zien

gup

Heb trouwens de krukas gauw buiten gesmeten, misschien waait de plug er nu wel uit.

Gr eunice

gup

Eunice is het niet gelukt, zal t zelf maar moeten doen denk ik. Wat ze wel voormekaar had dat ik weer t dak op kon om de pannetjes goed te leggen.
Ach ja , de plug komt later wel..........

TinusWDB40 Stoffel

Nieuwe ronde nieuwe kansen.Misschien dat het Franklin lukt.
Green Laner BSA

gup

Ben bang dat de storm gup het moet gaan doen Tinus.

:D :D

TinusWDB40 Stoffel

De volgende storm naam begint met een G,dus misschien is het wel storm Gup.
Green Laner BSA