Nu thunderbolt met zijn winterproject bezig is, begon t bij mij ook weer een beetje te kriebelen hoe dat mijn oliepomp het over al die jaren gehouden heeft. Het regende toch, dus de mancave maar ingedoken.
Dus welkom bij de cursus Teleac : ken je pomp, oud en nieuw. In verband met t vervallen van de cursus creatief met kurk plaatsen we nu deze cursus

Nadat ik in 1992 een totale revisie gedaan heb en een nieuwe oliepomp wilde omdat ik de oude niet meer vertrouwde. De revisie kostte al een aardige duit en dat wilde ik niet teniet doen door een oude pomp te gebruiken. Op naar Peters classic bike parts, toen nog in Rijswijk. Die had wel een pomp, bij mijn weten van het merk MCA, gietijzer versie. Die meer olie deed verpompen als de originele. Deze aangeschaft ( weer n rib uit mijn lijf) bonnetje nog gevonden trouwens ,zie foto. Was toen ook aardig wat geld!! Maar ja , je moet wat.
Nu 30 jaar later en ongeveer 75.000 km verder vanavond gekeken hoe dat ie zich gehouden heeft. Na het zien van thunderbolt zijn oliepomp werd ik ook wel nieuws gierig.
Laat hier ook door middel van foto’s het verschil zien tussen de orginele pomp en mijn MCA pomp. Zo zitten erop de org. Pomp 14 tandjes, de MCA 11 tandjes, dit geeft meer ruimte om meer olie te transporteren. De dia’s zijn gelijk. De hoogte is duidelijk anders vooral te zien aan de retourzijde. Alles om meer olie te transporteren.
Heb wat metingen gedaan die op het briefje op de foto staat, dit zegt ook al genoeg. Wat me op viel was toen ik de pomp demonteerde dat er achter het deksel een flinterdunne pakking zit. Lijkt mij een shim pakking. Net zoals je bij de Lucas ontsteking magneet ziet, tussen het huis. Ben blij dat ik het voorzichtig deed en deze heel wist te houden anders had ik weer n groot probleem gehad. Hoe kom je aan zoiets nu deze dagen? En waar?
Klusje remmenreiniger door het huis gespoten en droog geblazen. Nu het huis goed bekijken. Het huis ziet er mirakels goed uit moet ik zeggen. Totaal geen loopsporen en geen verschijnsel van slijtage in het pomp huis te zien. Zowel bij de toevoer zijde als bij de retourzijde.
Bij de tandwieltjes eigenlijk ook niks bijzonders gezien alsmede wormwiel en de asjes. Mijn conclusie: deze gaat gewoon weer terug na de krukas revisie en meer

Mocht ie aardig versleten wezen had ik nog aan Peter gevraagd of dat er nog garantie op zou zitten

Nu rij ik ook vanaf begin van de revisie 30 jaar geleden met een extern oliefilter en deed op gezette tijden de olie vervangen en gaasfilters schoonmaken. Denk dat dat het goed gedaan heeft gezien de km’s.
Dat het big end nu versleten is vind ik ook niet zo gek. Dit is normale slijtage ongeacht wat voor pomp of filter je ook gebruikt. Denk ook wel dat de pomp de revisie wel heeft uitgesteld want hij kan meer olie verpompen dat is duidelijk.
Hij produceerd niet meer druk, dat is een andere zaak. De druk word in de gaten gehouden door het overdrukventiel, die opent gewoon bij bv 3 bar een poort dat de overdruk gelijk naar je sump filter gaat.
Weet niet bij hoeveel toeren de maximale druk is bereikt, bv 4000 toeren. Dan wil het niet zeggen dat je bij 6500 toeren meer druk hebt. Dit houd het ventiel in de hand. Dit wil zeggen de druk naar de big end lagers van de krukas.
Deze kan ook niet zomaar onbeperkt zijn.
Bij 3e foto duidelijk te zien, bovenste tandwielen MCA pomp, onderste orginele pomp