Nieuws:

Nieuwe foto's voor bij het logo kunnen worden aangeboden onder Forum -> Fototopic voor het logo.

Hoofdmenu

Olie lekkage B40 WD

Gestart door TinusWDB40 Stoffel, 20 oktober 2021, 23:05:07

Vorige topic - Volgende topic

TinusWDB40 Stoffel

De oorzaak van de olielekkage bij het kleppendeksel heb ik gevonden.Het werd veroorzaakt door speling/afdichting van het asje van de kleplichter.
Het is nu opgelost door de kleplichter te verwijderen en de opening door een op maat gemaakt busje af te dichten.De kleplichter is voor het starten van de B40 WD toch niet nodig.
Green Laner BSA

TinusWDB40 Stoffel

#1
Geen olie lekkage meer. Nu nog zoeken naar de oorzaak van het onregelmatig lopen bij een klein beetje gas geven.Hij wil dan niet constant lopen maar is dan erg "bokkig".
Tevens de gelijkrichter en zenerdiode vervangen door iets moderners.
Green Laner BSA

TinusWDB40 Stoffel

Hoe meet ik het oliepeil.De dop van de olietank heeft een peilstok.
Green Laner BSA

Rien

#3
Ik zal eens vragen aan een ervaren B40 rijder over de oliehoogte in de tank. In mijn A7 houd ik aan: als ik de olie met mijn vinger voel zit ik goed! Antwoord van de B40 kenner: 'de vulhoogte is ongeveer 2 centimeter onder de terugloopleiding in de tank.'
groet Rien

TinusWDB40 Stoffel

Is dit als de motor al enige tijd gelopen heeft of voor de koude start?
Green Laner BSA

Rien

Citaat van: TinusWDB40 op 23 november 2021, 18:51:23
Is dit als de motor al enige tijd gelopen heeft of voor de koude start?
Ik weet niet of het bij een B40 ook zo is maar bij mijn A7 zakt er na verloop van tijd altijd wat olie in het carter, de 'wetsump.' Dus het is het beste meten als hij even heeft gelopen.
groet Rien

gup

Helemaal mee eens, bij de a65 net zo. Heb er ook nog extern oliefilter op zitten dus wat meer olie inhoud totaal.
Maakt voor t peilen niet uit.

B40 Goldstar

ik meet via die dipstick die op de dop van de olietank zit en dan nadat hij warm is gelopen, zet hem dan ook niet op de bok, werkt super eenvoudig.
Ik had last van olielekkage via dat ontluchtingspijpje, vooral na langere ritten, door rijwind zoog die olie eruit. Opgelost door een slangetje op dat ontluchtingspijpje te zetten en die naar boven achter de accu weg te werken. ook weer opgelost  :)
groet
Hans